Een simkaart is een klein plastic kaartje met chip dat je in je telefoon stopt waarmee je jouw telefoon koppelt aan een mobiele provider. Op de chip van je simkaart staat welke data- en/of belbundel bij jouw mobiel abonnement hoort, of wat je tegoed is in het geval van een prepaid kaart. Een simkaart heb je dus nodig om volledig van je telefoon gebruik te kunnen maken. Zonder simkaart kun je niet bellen/sms’en of internetten via 4G.
Soorten simkaarten
Simkaarten zijn er in diverse maten: (standaard) mini, micro en nano. Het hangt van je telefoon af welk formaat simkaart erin past.
Tegenwoordig krijg je bij een mobiel abonnement standaard een 3-in-1 simkaart van je provider geleverd. Je drukt daarmee zelf eenvoudig het juiste formaat uit om in je telefoon te stoppen.
Om je simkaart vervolgens te kunnen gebruiken, zul je ‘m eerst moeten activeren. Dit heb je zo gedaan.
eSIM: de digitale simkaart
Naast de fysieke simkaart, is er nu ook een digitale simkaart: de eSIM . Dit is het nieuwste type simkaart. De eSIM is een elektronische simkaart in de vorm van een piepkleine chip. Die zit standaard ingebouwd in steeds meer high-end toestellen. Neem je een telefoon met eSIM functionaliteit, dan kun je ervoor kiezen deze te gebruiken, in plaats van een fysieke simkaart. Nog maar enkele providers werken met eSIM.
Nummerbehoud bij overstappen
Aan elke simkaart is een telefoonnummer gekoppeld. Stap je over naar een ander mobiel abonnement en wil je graag je eigen nummer behouden? Dan kun je gewoon gebruik maken van nummerbehoud.
Wat is een simkaart?
Een simkaart is een heel klein kaartje van plastic met een chip, bedoeld voor in je mobiele telefoon. De simkaart verbind je met het netwerk van je mobiele provider, zodat je kunt internetten, bellen en sms’en. Iedere simkaart heeft een uniek telefoonnummer.
Alleen met een simkaart in je toestel kun je bellen, sms’en en internetten via 4G. Je hebt een simkaart dus nodig om van je telefoon gebruik te kunnen maken.
Wat staat er op een simkaart?
Op je simkaart staan een aantal dingen. In het geval van een prepaid kaart, staat er bijvoorbeeld op hoeveel tegoed je hebt. Je laadt je tegoed dus op je simkaart.
Heb je een sim only abonnement of telefoon abonnement afgesloten, dan is jouw abonnementsbundel gekoppeld aan je simkaart. Op de simkaart staat met andere woorden hoeveel data en belminuten jij iedere maand hebt te verbruiken. Zodra je je simkaart ontgrendeld met je pincode, ben je verbonden met je simkaart en kun je gebruik maken van je abonnement.
Verder is een simkaart ook een soort geheugenkaartje. Je kunt er contacten en sms’jes op opslaan. Maar omdat smartphones tegenwoordig voldoende geheugen hebben, is het eigenlijk niet meer nodig om deze gegevens op je simkaart op te slaan. Dat doe je net zo makkelijk op je telefoon zelf.
Pincode en pukcode van je simkaart
Een simkaart is altijd beveiligd met een viercijferige pincode. Om gebruik te kunnen maken van je simkaart dien je de juiste pincode in te toetsen om je simkaart te ontgrendelen. Dan pas zal je simkaart verbinden met het netwerk van je provider, en met jouw abonnementsbundel en eventueel contacten die je hebt opgeslagen op je simkaart.
Je simkaart komt altijd met een originele pincode. Deze staat op de simkaart zelf. Ga je de eerste keer je simkaart gebruiken, dan heb je deze pincode nodig. Meestal is de originele pincode ‘0000’. We raden je aan je pincode meteen te wijzigen naar een andere viercijferige pincode, die minder makkelijk te raden is voor buitenstaanders.
Simkaart pincode wijzigen
Hoe je jouw simkaart pincode wijzigt, verschilt per type telefoon: heb je een Android of een iPhone?
Hoe wijzig je de simkaart pincode op een iPhone?
- Open de app ‘instellingen’
- Tik op ‘Mobiel netwerk’
- Tik op ‘simpincode’
- Tik op ‘wijzig pincode’
- Geef de huidige pincode van je simkaart op
- Kies zelf een willekeurige viercijferige of zes-cijferige pincode
- Je SIM pincode is gewijzigd
Hoe wijzig je de simkaart pincode op een Android telefoon?
- Open de app ‘instellingen’
- Tik op ‘Beveiliging & privacy’
- Tik op ‘Aanvullende instellingen’
- Tik op ‘Versleuteling en referenties’
- Tik op ‘SIM-vergrendeling instellen’
- Tik op ‘SIM PIN1-code wijzigen’
- Geef de huidige pincode van je simkaart op
- Kies zelf een viercijferige willekeurige pincode
- Je SIM pincode is gewijzigd
* Let op: het kan per Android telefoon verschillen hoe dit precies werkt.
Naast de simkaart pincode is iedere simkaart ook extra beveiligd met een pukcode. De pukcode heb je alleen nodig als je je pincode drie keer achter elkaar verkeerd intoetst. Ben je de originele pincode of je pukcode vergeten? Geen probleem. Je vindt ze makkelijk terug in je online account van je mobiele provider, of op de simkaartverpakking. Of check je provider app, daar staan ze ook bij jouw gegevens.
Wat is een nano simkaart?
In vrijwel alle nieuwe smartphones gaat tegenwoordig een nano simkaart. Dit is het kleinste formaat fysieke simkaart, en werkt precies hetzelfde als elke andere simkaart. Een nano simkaart heeft een afmeting van slechts 12,3 bij 8,8 mm.
Dat de nieuwste telefoons allemaal worden voorzien van een nano simkaart-ingang heeft er voornamelijk mee te maken dat fabrikanten daarmee schaarse ruimte kunnen besparen in het toestel. Zo kunnen ze makkelijker verbeteringen en nieuwe features doorvoeren aan een telefoon.
Wat is eSIM?
Naast de gewone simkaart, hoor je misschien steeds vaker over ‘eSIM’. Dit is het nieuwste type simkaart, een digitale simkaart. Deze is als chip ingebouwd in je telefoon. eSIM staat dan ook voor ‘embedded sim’.
Voordelen van eSIM
Het grootste voordeel van eSIM is dat je straks makkelijker meerdere abonnementen en bundels kunt koppelen aan één sim, zonder dat dit extra fysieke ruimte in je telefoon inneemt. Dit is vooral interessant als je bijvoorbeeld ook een zakelijk abonnement hebt, of veel reist en regelmatig losse bundels gebruikt.
eSIM gaat een stap verder dan dual sim, waarmee je twee losse simkaarten in je telefoon kan plaatsen. Zo is er voor eSIM helemaal geen simkaartslot meer nodig, en kun je ook méér dan twee simkaarten en abonnementen koppelen aan één telefoon. Handig dus.
Overstappen van mobiel abonnement wordt met eSIM ook makkelijker en sneller. Zo hoef je niet meer te wachten of je fysieke simkaart met de post. Je activeert eenvoudig je bundel(s) en abonnementen met een QR-code en deze gaat meteen in. Minder wachttijd.
eSIM zorgt verder ook voor minder plastic afval, omdat er geen fysieke simkaart meer nodig is voor je telefoon. Daar worden we natuurlijk ook blij van.
Nu nog weinig keuze voor eSIM
Op dit moment zijn nog maar een klein aantal van de nieuwere telefoons voorzien van eSIM functionaliteit. Veel keuze in toestellen heb je dus nog niet. Ook het aantal mobiele providers dat eSIM ondersteunt is nog zeer beperkt. Het is dus nog even wachten tot je volop wat te kiezen hebt rondom eSIM.
Deze providers ondersteunen op dit moment eSIM:
Nieuwe simkaart bij een mobiel abonnement
Wanneer je een nieuw sim only abonnement of telefoon abonnement afsluit, krijg je een simkaart van je provider toegestuurd. Deze simkaart heb je nodig om gebruik te kunnen maken van je abonnement.
De simkaart verbind je met het netwerk van je provider, en op de simkaart staan jouw abonnementsgegevens, zoals hoeveel data je per maand hebt en hoeveel belminuten.
Je ontvangt een 3-in-1 simkaart
Zodra je een nieuw mobiel abonnement afsluit, ontvang van je provider standaard een 3-in-1 simkaart. Daar zitten alle drie de formaten simkaart bij: standaard (mini), micro en nano. Zo zit er altijd het goede formaat simkaart bij voor jouw telefoon. Je drukt zelf het juiste formaat uit, hier komt geen knippen of gedoe meer aan te pas. Lekker makkelijk.
Wanneer ontvang ik mijn simkaart?
Het verschilt per provider wanneer je je simkaart ontvangt. Mobiele providers hebben hiervoor verschillende levertijden. Je krijgt ‘m in ieder geval altijd binnen een paar dagen nadat je je abonnement hebt afgesloten.
Bij de meeste providers wordt je simkaart toegestuurd per brievenbuspost. Zo hoef jij niet thuis te blijven om je simkaart in ontvangst te nemen. Bekijk hieronder wanneer je de simkaart kan verwachten per provider:
Mobiele provider | Levertijd simkaart |
---|---|
Tele2 (Odido) | Binnen 5 dagen na aanvraag |
KPN | Bestelling op werkdagen voor 16:00 ’s middags, dan binnen 2 werkdagen geleverd |
T-Mobile (Odido) | Binnen 3 werkdagen |
Vodafone | Binnen 2-3 werkdagen |
Youfone | Binnen 3 werkdagen na aanvraag |
Lebara | Bestelling op werkdagen voor 20:00 ’s avonds, dan levering de volgende werkdag |
Hollandsnieuwe | Binnen 2-3 werkdagen |
Binnen 2 werkdagen na aanvraag | |
Binnen 2 werkdagen na betaling | |
Binnen 2 werkdagen na aanvraag | |
Binnen 3 werkdagen |
Hoe moet ik mijn simkaart activeren
Om je simkaart te kunnen gebruiken, moet je ‘m in sommige gevallen eerst zelf nog activeren. Met een prepaid kaart is dat altijd het geval. Maar soms doen providers dit voor jou al automatisch.
Hoe activeer ik mijn simkaart?
Sluit je een mobiel abonnement af waarbij je zelf je simkaart moet activeren, dan heb je dat vaak zo gedaan. Hoewel het activeren per provider kan verschillen, komt het vaak neer op de volgende stappen:
Stappenplan simkaart activeren:
Stap 1. Login op je online account
Log eerst in op je online account van je provider en vul daar de simkaartcode in. Dit is de ‘ICCID’ code die op je simkaart vermeld staat. Meestal bestaat deze code uit zo’n 13 cijfers.
Stap 2. Druk het juiste formaat eruit
Je ontvangt standaard een 3-in-1-simkaart. Druk het formaat voor jouw telefoon eruit. De andere twee kun je weggooien.
Stap 3. Schuif de simkaartlade van je telefoon open
Dit kan met het bijgeleverd pinnetje, of iets van een naald of paperclip.
Stap 4. Doe de simkaart op de juiste manier, zoals beschreven, in je toestel.
Sluit vervolgens de simkaartlade.
Stap 5. Toets als laatst de viercijferige pincode van je simkaart in.
Deze staat ook op de simkaart, en vind je in je online account. Meestal is de originele pincode ‘0000’.
Stap 6. Je simkaart is geactiveerd, je kunt ‘m nu gebruiken!
* De exacte activering van je nieuwe simkaart verschilt per provider. Volg daarom de activatie instructies van jouw provider.
Let op:
Heb je nummerbehoud aangevraagd? Wacht dan met je simkaart gebruiken tot je nummer is overgezet. Zo voorkom je dat je dubbele kosten maakt. Houd er ook rekening mee dat op het moment dat je je nieuwe simkaart activeert, je oude simkaart (als je die hebt) daarmee onbruikbaar is. Zorg er daarom voor dat je eerst de gegevens van je oude simkaart kopieert naar je telefoon.
Providers die de simkaart voor jou activeren
Wat handig is met een mobiel abonnement, dat steeds meer providers je simkaart bij een nieuw abonnement (niet een verlengaanbod) al automatisch voor je activeren zodra je abonnement ingaat. Superhandig, want zo hoef je ‘m alleen nog maar in je telefoon te stoppen op de dag dat je abonnement in gaat en je bent ready to go.
Automatische activatie is vaak alleen het geval wanneer je een nieuw mobiel abonnement aanvraagt met nummerbehoud. Wil je een nieuw telefoonnummer, dan zul je ‘m meestal wel zelf nog even moeten activeren. Hierover brengt je provider je op de hoogte.
Welke providers bij een nieuw mobiel abonnement je simkaart automatisch voor je activeren hebben we uitgezocht.
Mobiele provider | Nieuw sim only abonnement | Nieuw telefoon abonnement |
---|---|---|
Vodafone | Simkaart wordt automatisch geactiveerd | Simkaart wordt automatisch geactiveerd |
KPN | Simkaart wordt automatisch geactiveerd als deze afgeleverd is door de bezorgdienst | Simkaart wordt automatisch geactiveerd |
T-Mobile (Odido) | Simkaart zelf activeren | Simkaart zelf activeren |
Tele2 (Odido) | Simkaart wordt automatisch geactiveerd | Simkaart wordt automatisch geactiveerd |
Ben | Simkaart wordt automatisch geactiveerd | Simkaart wordt automatisch geactiveerd |
Simyo | Simkaart zelf activeren | N.v.t. |
Simpel | Simkaart zelf activeren | N.v.t. |
Budget Mobiel | Simkaart wordt automatisch geactiveerd als je nummerbehoud hebt aangevraagd | N.v.t. |
Lebara | Simkaart zelf activeren | N.v.t. |
Youfone | Simkaart wordt automatisch geactiveerd als je nummerbehoud hebt aangevraagd | Simkaart wordt automatisch geactiveerd als je nummerbehoud hebt aangevraagd |
Hollandsnieuwe | Simkaart zelf activeren | Simkaart zelf activeren |
Hoe activeer ik mijn eSIM?
Heb je een telefoon met eSIM ondersteuning en wil je gebruik maken van eSIM? Dan zul je dit zelf moeten aangeven in het bestelproces van je provider. Standaard krijg je een 3-in-1 simkaart toegestuurd.
Simkaart omwisselen voor eSIM
Heb je nu nog een fysieke simkaart in je telefoon met eSIM ondersteuning zitten, maar wil je gebruik maken van eSIM bij één van providers die eSIM ondersteunen? Dan kun je je simkaart omwisselen.
Bij Vodafone en KPN kun je dit eenvoudig online aanvragen. Bij Simyo en T-Mobile kun je dit via de provider app aanvragen. Bij alle providers is het omwisselen gratis, behalve bij T- Mobile. Die vraagt € 5,09 voor het omwisselen van de simkaart.
Stappenplan eSIM activeren:
Om je eSIM te activeren, sturen T-Mobile, Vodafone en KPN je een QR-code toe. Ook voor eSIM geldt net als voor het activeren van een gewone simkaart, dat de stappen kunnen verschillen per provider. Maar in principe doorloop je de volgende stappen voor het activeren van je eSIM.
Stap 1. Log in je online account van je provider is en vul de simkaartcode in
Het simkaartnummer (ICCID nummer) voor je eSIM staat op het papier of kaart die je bij de QR-code treft om je eSIM te downloaden.
Stap 2. Zorg voor een actieve Wifi-verbinding
Stap 3. Ga naar instellingen op je telefoon en tik afhankelijk van het besturingssysteem op je telefoon op het volgende:
- Android: Klik op SIM-kaartbeheer, volgens op mobiel abonnement toevoegen en als laatste klik je op toevoegen met QR-code.
- Apple: Klik op mobiel netwerk en vervolgens op voeg mobiel abonnement toe.
Stap 4. Scan de QR-code die je van je provider hebt ontvangen.
Stap 5. That’s it! Je hebt vanaf nu meteen toegang tot je data- en belbundel via je eSIM.
Heb je een abonnement bij Simyo of KPN? Bij deze providers zul je de provider app moeten installeren om de eSIM activatie te voltooien.