De Eerste Kamer heeft vandaag besloten dat de salderingsregeling de komende jaren in stand blijft. Maar wat kost salderen nou voor een energieleverancier? En waarom willen ze van deze regeling af? Dat hebben wij uitgerekend.
Salderingsregeling leidt tot extra kosten voor leveranciers
Waarom maken leveranciers extra kosten voor klanten die salderen?
Klanten die zelf stroom opwekken met zonnepanelen, gebruiken het overgrote deel niet meteen zelf. Gemiddeld wordt slechts 30% direct verbruikt. De overige 70% moeten energieleveranciers verkopen op de energiemarkt tegen een lage of zelfs negatieve stroomprijs.
Opgewekte stroom wordt vervolgens weggestreept tegen stroom die later in het jaar gebruikt wordt. Terwijl het inkopen van stroom op de beurs voor leveranciers op dat moment juist duurder is, omdat er minder aanbod is en hun klanten meer energie verbruiken.
Dit leidt tot een prijsverschil voor leveranciers tussen de verkoopprijs van opgewekte stroom van klanten in de zomer, en de inkoopprijs van stroom op de beurs in de winter.
Om hoeveel extra kosten gaat het?
Om inzichtelijk te krijgen hoeveel kosten energieleveranciers nou maken door dit prijsverschil, hebben we een berekening van de extra kosten gemaakt voor twee soorten huishoudens.
Gemiddeld genomen kost het een leverancier ongeveer € 127,- voor een gemiddeld huishouden en € 178,- voor een groot huishouden.
Gemiddeld huishouden | Groot huishouden | |
---|---|---|
Stroomverbruik p.j. | 3250 kWh | 4150 kWh |
Opwekking p.j. | 3500 kWh | 4300 kWh |
Gemiddeld | € 126,40 kosten | € 177,92 kosten |
Extreem ongunstig | € 1136,- kosten | € 1142,76 kosten |
Extreem gunstig | € 367,- winst | € 449,- winst |
In deze tabel zie je hoeveel kosten (per jaar) een leverancier gemiddeld maakt, of hoeveel winst in een extreem gunstig geval per huishouden.
Zoals je ziet pakt de salderingsregeling voor leveranciers op het ene moment gunstiger uit, en op andere momenten minder gunstig. De extreem gunstige- en ongunstige situaties komen haast niet voor, maar de kosten kunnen wel behoorlijk verschillen per situatie.
Wanneer bijvoorbeeld de zon erg veel schijnt in een jaar, zal de stroomprijs erg laag zijn en verdienen leveranciers minder aan je opgewekte stroom. In zo'n jaar zullen de kosten voor salderen hoger zijn dan in een jaar waarin de zon minder vaak schijnt.
💡 Hoe hebben we dit berekend?
We hebben berekend hoeveel stroom een huishouden opwekt per maand;
Daarbij zijn we uitgegaan van een direct verbruikspercentage van 30%;
Voor de verkoopprijs van stroom hebben we de EPEX day-ahead beursprijs aangehouden tussen 10:00 en 17:00 uur;
Voor de inkoopprijs hielden we de prijzen aan tussen 17:00 en 00:00 uur (het tijdstip waarop je ‘s avonds de lampen aandoet en gaat koken);
We hebben een correctie toegepast op het stroomverbruik per jaar en de hoeveelheid stroom die zonnepanelen in de zomer opwekken.
Terugleverkosten moeten duidelijk zijn
Als je ziet hoeveel kosten een leverancier maakt voor een klant die saldeert begrijp je misschien beter waarom deze kosten steeds vaker aan de klant worden doorgerekend. Het kost ze niet alleen geld, ze lopen ook extra risico dat ze zeer hoge kosten maken in een ongunstig scenario.
Nu het salderen definitief in stand blijft, verwachten wij dat alle energieleveranciers de kosten voor salderen bij klanten met zonnepanelen zullen neerleggen. Sommige leveranciers rekenen losse terugleverkosten, bij anderen krijg je nu geen (of een lagere) cashback.
Wat wij belangrijk vinden is dat leveranciers transparant en duidelijk zijn over deze extra kosten voor klanten met zonnepanelen. Wij rekenen het in ieder geval voor je uit in onze vergelijker!
Achterliggende berekening
Benieuwd naar de achterliggende berekening van ons onderzoek? Download onze berekening (Excel-formaat).
Update: Budget Energie reageerde op ons onderzoek en geeft aan dat ook onbalanskosten een belangrijke rol spelen in de extra kosten voor klanten met zonnepanelen. Lees de reactie van Budget Energie.