Wanneer je een telefoon abonnement gaat afsluiten, krijg je te maken met verschillende kosten. Maar anders dan bij een sim only abonnement, waar je alleen eenmalige kosten en abonnementskosten betaalt voor je bundel, betaal je bij een telefoon abonnement ook (gespreid) toestelkosten omdat je er een telefoon bij koopt. Kortweg, bestaan de kosten voor een telefoon abonnement uit eenmalige – en maandelijkse kosten.
Uit welke kosten bestaat mijn telefoon abonnement?
Met een telefoon abonnement krijg je te maken met verschillende kosten. Anders dan bij een sim only abonnement, waarbij je maandelijks abonnementskosten betaalt voor een data-en/of belbundel, betaal je met een telefoon abonnement ook nog toestelkosten.
Kortgezegd kun je de kosten voor een telefoon abonnement opdelen in twee delen. Je betaalt:
- Eenmalige kosten
- Maandelijkse kosten
De eenmalige kosten bestaan uit:
- Aansluitkosten
- Thuiskopieheffing
- Eenmalige toestelaanbetaling
De maandelijkse kosten bestaan uit:
- Abonnementskosten voor je bundel
- Maandelijkse toestelkosten (tenzij je je toestel in één keer afbetaalt)
Welke telefoon abonnement kosten staan vast?
Op de meeste van deze onderdelen heb je zelf invloed met je keuze voor een telefoon abonnement, en de wijze waarop je je toestel wil afbetalen. De bedragen veranderen dus met jouw keuze. Door te kiezen op welke manier je je eenmalige toestelkosten wil betalen, bepaal je mede wat je maandelijkse abonnementskosten zullen worden.
Alleen de thuiskopieheffing staat vast, ongeacht je keuze. Deze betaal je altijd.
Daarnaast zijn je abonnementskosten afhankelijk van hoeveel data en hoeveel belminuten of sms’jes je nodig hebt in een bundel.
Doorgaans geldt: hoe groter je bundel (meer MB’s of GB’s), des te hoger je abonnementskosten per maand. Wel wordt de prijs per MB goedkoper bij een groter aantal MB's.
Ook betaal je met sommige deals van mobiele providers soms weer geen aansluitkosten. Dit scheelt je weer extra eenmalige kosten bij het aangaan van een nieuw telefoon abonnement.
Hoe zit het met eenmalige kosten bij een telefoon abonnement?
De eenmalige toestelkosten betaal je op het moment dat je je telefoon abonnement afsluit. Deze bestaan uit:
- aansluitkosten;
- thuiskopieheffing;
- eenmalige toestelaanbetaling.
We bespreken ze hierna.
Aansluitkosten
Bij het afsluiten van een nieuw telefoon abonnement rekenen de meeste providers eenmalig aansluitkosten. Deze kosten zijn bedoeld om je aan te sluiten op het netwerk van de provider, om je simkaart te activeren en op te sturen en om je telefoon op te sturen. Dit zijn kortom eenmalige administratieve kosten.
Niet alle providers rekenen aansluitkosten. Ook hebben mobiele providers wel eens tijdelijke deals waarbij je als nieuwe klant geen eenmalige aansluitkosten betaalt. Een provider zonder (tijdelijke) aansluitkosten scheelt je € 20,- tot € 30,- euro op je totale abonnementskosten. Ook wanneer je je mobiele abonnement verlengt bij je huidige provider, betaal je geen (nieuwe) aansluitkosten.
De hoogte van de aansluitkosten bij een telefoon abonnement verschilt per provider:
Mobiele provider | Hoogte aansluitkosten | ||
---|---|---|---|
KPN | € 25,- | ||
Odido | € 25,- | ||
Vodafone | € 25,- | ||
Tele2 | € 30,- | ||
Hollandsnieuwe | € 20,- | ||
Youfone | € 15,- | ||
Ben | € 0,- |
Thuiskopieheffing
Bij een telefoon abonnement betaal je ook eenmalig altijd een bedrag aan ‘thuiskopieheffing’. Het verschilt per elektronisch apparaat wat de hoogte is van de thuiskopieheffing. Dit bedrag wordt vastgesteld door de Rijksoverheid.
Hoe hoog is de thuiskopieheffing voor telefoons?
Voor mobiele telefoons is de thuiskopieheffing tot 31 december 2023 vastgesteld op € 7,30. Het maakt daarbij niet uit wat voor toestel je kiest, of welke contractduur. Voor refurbished telefoon abonnementen geldt een lagere thuiskopieheffing van € 4,38.
Waarom betaal je eigenlijk thuiskopieheffing?
Met de thuiskopieheffing worden auteursrechthebbenden gecompenseerd voor het mislopen van inkomsten met het maken van thuiskopieën door consumenten. Je betaalt dus vooraf een bedrag ter compensatie voor elk muzieknummer, serie of filmpje dat je streamt of download op je telefoon, of opslaat in de Cloud.
Eenmalige toestelaanbetaling
Met een telefoon abonnement bepaal je zelf of, en zo ja hoeveel, je vooraf eenmalig aanbetaalt voor je nieuwe telefoon. Dit kun je zelf aangeven in de filters met telefoon abonnement vergelijken.
Je hebt drie opties:
1Je betaalt je telefoon vooraf in één keer Hiermee ga je geen toestellening aan en verlaag je je maandelijkse abonnementskosten omdat je telefoon al is afbetaald.
2Je doet een gedeeltelijke aanbetaling Je kunt er ook voor kiezen je telefoon gedeeltelijk aan te betalen. Met de wat goedkopere telefoons kun je zelf bepalen hoeveel je vooraf aanbetaalt. De laagste eenmalige aanbetaling die je daarbij kunt doen ligt rond de € 50,-. Wil je een duurdere telefoon, zoals een iPhone 12? Dan betaal je altijd een vastgestelde minimale aanbetaling. Je kunt zelf kiezen of je de aanbetaling verhoogt. Het resterende bedrag betaal je gespreid af over het aantal contractmaanden: 12 of 24 in de vorm van een toestellening.
3Je doet geen eenmalige aanbetaling Alleen bij de goedkopere telefoon abonnementen kun je er voor kiezen om geen eenmalige aanbetaling te doen. In dat geval betaal je het gehele toestelbedrag af over het aantal contractmaanden: 12 of 24, en ga je een toestellening aan voor de volledige toestelkosten. Hiermee liggen je maandelijkse abonnementskosten het hoogst.
Kies je voor een (gedeeltelijke) aanbetaling vooraf, dan wordt dit bedrag één keer in rekening gebracht met je eerste factuur.
Is een telefoon abonnement zonder eenmalige kosten mogelijk?
Een telefoon abonnement zonder eenmalige kosten is helaas niet mogelijk. Wel heb je dus invloed op de hoogte van je eenmalige kosten met je keuze voor een bepaalde provider, of telefoon abonnement.
Kies je voor een verlengaanbod bij je provider, dan betaal je sowieso geen aansluitkosten. Wel is het maar de vraag of je hiermee voordeliger uit bent op je totale abonnementskosten. Je telefoon abonnement verlengen is niet altijd voordeliger voor je portemonnee.
Daarnaast kunt je de eenmalige aanbetaling dus bij sommige telefoon abonnementen op € 0,- zetten. Maar realiseer je wel dat je daarmee een toestellening aangaat en het bedrag gespreid moet afbetalen gedurende je abonnementsperiode.
De thuiskopieheffing betaal je altijd, daar kom je helaas niet onderuit. Je kunt je eenmalige kosten dus maximaal terugbrengen tot het betalen van de thuiskopieheffing.
Hoe zit het met de maandelijkse kosten bij een telefoon abonnement
Je betaalt met een telefoon abonnement maandelijkse kosten. Die bestaan uit:
- je maandelijkse abonnementskosten;
- je maandelijkse toestelkosten.
Maandelijkse abonnementskosten
Met een telefoon abonnement maak je gebruik van een bundel om mee te internetten, bellen of sms’en. De hoogte van de maandelijkse kosten voor je abonnement bepaal je zelf door jouw keuze voor hoeveel data en hoeveel belminuten je nodig hebt.
3 tips om te besparen op je abonnementskosten
- Kies een abonnement met een contractduur voor 24 maanden i.p.v. 12 maanden:
Doorgaans zijn de kosten voor je bundel goedkoper wanneer je een telefoon abonnement voor 24 maanden afsluit in plaats van 12 maanden. Dit scheelt zo’n € 1,- tot € 5,- per maand, afhankelijk van de provider. - Kijk of je abonnementen kunt combineren voor korting op de maandprijs
Met een familie abonnement kun je mobiele abonnementen combineren (met je internet thuis). Dit levert vaak een paar euro extra korting op per maand. - Laat je contract niet doorlopen na de einddatum:
Wanneer je contract afloopt, bestaat de kans dat je abonnementskosten automatisch omhoog gaan. Als je namelijk gebruik hebt gemaakt van een actietarief op je abonnementskosten, krijg je die korting niet meer na de einddatum van je contract.
Daarom raden we je aan om niet stil te blijven zitten als je contract afloopt. Kun je nog uit de voeten met je telefoon? Stap dan over op een nieuw sim only abonnement. Of begin opnieuw met telefoon abonnement vergelijken voor het beste telefoon abonnement dat tegen die tijd bij je past. Zonder meer te betalen dan nodig.
Maandelijkse toestelkosten
Maandelijkse toestelkosten betaal je alleen als je ervoor gekozen hebt je toestel niet in één keer af te betalen.
Afhankelijk van hoeveel je aan eenmalige toestelkosten betaalt, bepaal je daarmee ook zelf de hoogte van je maandelijkse toestelkosten.
Je maandelijkse toestelkosten zijn dus in feite een toestellening. Door géén, of een gedeeltelijke aanbetaling te doen, betaal je de resterende toestelkosten af gespreid over de looptijd van je abonnement: 12 of 24 maanden. Dit resterende bedrag is je kredietbedrag en betaal je maandelijks af samen met je abonnementskosten.
TIP: Wil je geen toestellening?
Betaal je telefoon dan in één keer af door je eenmalige aanbetaling te verhogen tot de maximale toestelkosten.
Omdat je in dat geval geen toestellening aangaat, blijven je maandelijkse kosten lager. Je maandelijkse kosten bestaan dan alleen uit de kosten voor je bundel, eventueel administratiekosten en eenmalig een thuiskopieheffing.
Kredietbedrag en BKR-registratie
Afhankelijk van de hoogte van je kredietbedrag - het resterende bedrag wat je nog moet afbetalen voor je telefoon - krijg je al dan niet te maken met een BKR-registratie. Dit klinkt spannender dan het is.
Een BKR-check is in feite niets anders dan een controle voor jouw provider bij het Bureau Krediet Registratie om te zien of jij in staat bent deze toestellening financieel te dragen. Dit is dus ook voor jezelf goed om te weten, zodat je niet eventueel in de problemen komt met een telefoon abonnement dat je eigenlijk niet kunt betalen. Meestal is een BKR-check geen enkel probleem, en kun je het abonnement afsluiten.
Een BKR-registratie wordt uitgevoerd wanneer het kredietbedrag bij jouw telefoon abonnement € 250,- of hoger is. Zit je niet te wachten op een BKR-check? Gelukkig hoeft dat ook niet. Zorg dan dat je het kredietbedrag onder de € 250,- houdt. Hoe doe je dat?
Met deze tips van een vriend houd je het kredietbedrag van je telefoon abonnement onder de € 250:
Tip 1:
Wil je een telefoon abonnement met een looptijd van 24 maanden? Houd je maandelijkse afbetaling dan op €10,- of lager per maand, en doe een hogere eenmalige toestel aanbetaling.
Tip 2:
Wil je een telefoon abonnement met een looptijd van 12 maanden? Houd dan je maandelijkse afbetaling op €20,- of lager en doe een grote eenmalige aanbetaling.
Een voorbeeld:
Stel, je wilt graag een telefoon abonnement met een iPhone SE met 128 GB opslaggeheugen. Je hebt een bundel nodig met 5GB data en 100 belminuten per maand en wil een contractduur van 24 maanden. De provider maakt je niet uit.
In deze situatie ben je bij provider Ben het voordeligste uit via belwinkel Mobiel.nl. Met een eenmalige toestelaanbetaling van €197,- houd je een totaal kredietbedrag over van €240,-. Je maandelijkse toestelkosten worden dan € 10,- per maand (240: 24 = 10).