Dat streamingdiensten duurder zijn geworden zal je ongetwijfeld gemerkt hebben. Maar de afgelopen vier jaar zijn de prijzen van streamingdiensten gemiddeld 33% toegenomen, blijkt uit onderzoek van Keuze.nl. Dat is ruim vier keer méér dan de inflatie over deze periode.
Video streamingdiensten veel duurder dan inflatie
Uit een rondgang onder de prijzen van 12 video streamingdiensten in Nederland, blijkt dat alle diensten over de periode van 2022 tot nu hun maandprijzen voor een standaard abonnement - zonder reclame - hebben verhoogd.
De gemiddelde prijsverhoging over alle streamingdiensten bedraagt maar liefst 32,9%. Dat is 4,5 keer meer dan de inflatie over deze periode, die uitkomt op 7,3%.
Kijken we naar de afzonderlijke prijsstijgingen van streamingdiensten, dan zien we behoorlijke verschillen.
De ‘kleinste’ stijgers hebben een totale prijsverhoging doorgevoerd van tussen de 11% en 17%, terwijl de grootste stijgers hun maandprijzen met maar liefst 58% tot 67% hebben opgeschroefd in de onderzochte periode. Enorme verschillen dus.
Kostenstijging per streamingdienst in de periode 2022 - nu:
Streamingdienst | Prijsstijging |
---|---|
Disney+ | +11,1% |
Youtube Premium | +16,7% |
Netflix | +16,7% |
Videoland | +20% |
HBO Max | +25% |
NLZIET | +25,2% |
SkyShowtime | +28,6% |
NPO Plus | +35,3% |
Apple TV+ | +42,9% |
F1 TV Pro | +48,9% |
Viaplay | +57,2% |
Amazon Prime Video | +66,9% |
Totaal: + 32,9% |
Opvallend is dat 10 van de 12 onderzochte streamingdiensten allemaal hun standaardabonnementsprijzen hebben verhoogd in 2024. De jaren daarvoor was dat lang niet het geval.
Tegelijkertijd valt op dat sinds afgelopen jaar bijna de helft van de diensten ook een goedkoper basis abonnement met reclame aanbiedt. Consumenten die de kosten willen beperken, ontkomen dus ook bijna niet meer aan reclame.
Prijsstijging minder groot onder muziek streamingdiensten
Naast video streamingdiensten, zijn ook de maandabonnementen van muziek streamingdiensten in de periode van 2022 tot nu allemaal duurder geworden.
Weliswaar met een aanzienlijk lagere kostenstijging die meer in de buurt ligt van inflatie van 7,3% over deze periode.
Bij zowel Spotify, Apple Music als Youtube Music zijn de prijzen in drie jaar tijd in totaal een euro gestegen, wat neerkomt op een stijging van 10%.
Jaarkosten zullen blijven toenemen
Nu de meeste huishoudens een abonnement op twee of méér streamingdiensten hebben, lopen de kosten voor streamen inmiddels hard op. Zeker nu het delen van accounts actief wordt tegengegaan en meer losse abonnementen worden afgesloten.
Zo kiezen Nederlanders het vaakst voor een abonnement bij Netflix, Videoland, Disney+ en Spotify. Wie bij al deze diensten een standaard abonnement zonder reclame heeft, betaalt nu € 24,- meer dan een jaar geleden.
Vooral sportliefhebbers met een abonnement bij F1 TV Pro en Viaplay zijn fors meer gaan betalen over de gemeten periode: € 46,92 respectievelijk € 96,-. Dat ligt ruim boven de € 12,- tot € 36,- kostenstijging van de andere diensten.
Dat Viaplay zoveel duurder is geworden, komt mede doordat de streamingdienst sinds gisteren opnieuw de tarieven heeft verhoogd met maar liefst € 4,- per maand voor nieuwe klanten.
Het is niet onwaarschijnlijk dat naast Viaplay nog meer streamingdiensten hun tarieven zullen verhogen dit jaar. Maar concrete prijsverhogingen van andere streamingsdiensten zijn op dit moment nog niet aangekondigd.