Nieuws   Laadpas  
Kaart Nederland met prijsverschillen steden

Laadpalen in Rotterdam ruim 30% duurder dan in andere grote steden

De laadtarieven voor het opladen van elektrische voertuigen kunnen sterk verschillen per stad. In grote steden liggen de tarieven vaak hoger dan in kleinere steden of dorpen, mede door verschillende aanbestedingen per stad, maar ook door hogere kosten voor ruimte en aansluiting in een grote stad. Echter, ook tussen de grote steden zijn er aanzienlijke verschillen in oplaadkosten.

Uit recent onderzoek van Keuze.nl blijkt dat Rotterdam de duurste grote stad is om je elektrische auto op te laden, met tarieven die tot 30% hoger liggen dan in andere grote steden van Nederland. Zo ben je in Rotterdam jaarlijks € 441,51 meer kwijt dan in Amsterdam.


Onderzoek naar laadtarieven in de vier grootste steden

Keuze.nl onderzocht de laadtarieven in de vier grootste steden van Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Hierbij werd gekeken naar de drie grootste laadpaal-aanbieders, die samen minimaal 70% van de openbare laadpalen in deze steden bezitten. Per stad werd een gemiddeld tarief berekend door het aandeel van de laadpaal-aanbieder te vermenigvuldigen met de tarieven die zij hanteren. Deze werden vervolgens bij elkaar opgeteld om een gemiddelde te bepalen.

De resultaten waren opvallend: Rotterdam bleek de duurste stad te zijn om je auto op te laden, terwijl Amsterdam de goedkoopste stad is.

Rotterdam: De duurste stad om je auto te laden

Als we kijken naar de gemiddelde laadtarieven van de grootste laadpaal-aanbieders in de vier grootste steden, zien we grote verschillen. Rotterdam is veruit de duurste stad om je auto op te laden. Hier betaal je gemiddeld 45,6 cent per kWh, wat ruim 30% hoger is dan in Amsterdam, de goedkoopste stad, waar het gemiddelde tarief 34,8 cent per kWh bedraagt. Utrecht komt met een gemiddeld laadtarief van 44,7 cent per kWh dicht in de buurt van Rotterdam. Den Haag ligt met een gemiddeld tarief van 39,6 cent per kWh tussen de duurste en goedkoopste steden in.

Kosten volledig opladen in de duurste ten opzichte van de goedkoopste stad

Wat betekent dit verschil van 30% in de praktijk als je een elektrische auto volledig wilt opladen in de grote steden? Laten we uitgaan van het landelijke gemiddelde van 56 km per dag (CBS, 2022) en een gemiddeld EV-verbruik van 20 kWh per 100 km. Voor het volledig opladen betaal je in de grootste steden de volgende bedragen per jaar:

  • Rotterdam: € 1.864,13
  • Utrecht: € 1.827,34
  • Den Haag: € 1.618,85
  • Amsterdam: € 1.422,62


In Rotterdam ben je dus jaarlijks € 441,51 per jaar meer kwijt dan in Amsterdam. Een enorm prijsverschil.


Grote verschillen in laadtarieven per stad: hoe kan dat?

De laadtarieven in steden worden sterk beïnvloed door de aanbestedingsprocedures voor laadpalen. Wanneer een stad besluit om nieuwe laadpalen te plaatsen, worden aanbieders uitgenodigd om een voorstel in te dienen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het aantal palen dat een aanbieder kan leveren, maar vaak ook naar de tarieven die zij hanteren. Na de aanbesteding worden één of meerdere aanbieders geselecteerd om de laadpalen te plaatsen en te beheren.

De tarieven van laadpalen worden dus per aanbesteding bepaald en zijn onder andere afhankelijk van de op dat moment geldende energietarieven. Hierdoor kan het voorkomen dat verschillende laadpalen van dezelfde aanbieder binnen één stad toch verschillende tarieven hanteren.

“Laadpaalprijzen zijn van veel factoren afhankelijk. Naast het moment van contracteren en de energieprijs, zijn ze ook afhankelijk van onder andere de kosten voor onderhoud, de concessievergoeding aan de gemeente en de periodieke laadprijsaanpassing.” - Equans, laadpaal aanbieder

Voorbeelden uit de praktijk: Rotterdam en Amsterdam vergeleken

Dit is vooral zichtbaar in Rotterdam, waar Equans laadpalen heeft met tarieven van 31,5 cent per kWh, maar ook palen waar een tarief van 58,1 cent per kWh geldt. De laadpalen van dezelfde aanbieder zijn in Amsterdam echter veel goedkoper, waar 25,5 cent per kWh wordt gerekend.

In tegenstelling tot Amsterdam heeft Rotterdam minder geluk gehad met het moment van aanbesteding. De energietarieven lagen in de periode van aanbesteding waarschijnlijk een stuk hoger dan toen Amsterdam laadpalen ging plaatsen. Hierdoor ligt het gemiddelde laadtarief in Rotterdam een stuk hoger. Ook Utrecht heeft op een duur moment laadpalen aanbesteed.- Lisa van Meggelen, laadpas-expert bij Keuze.nl

Equans de grootste speler in de markt voor laadpalen

Equans is momenteel de grootste aanbieder van laadpalen in de grote steden, met een marktaandeel dat varieert van 40% tot 80%. In Rotterdam beheert Equans ongeveer 80% van de laadpalen. Shell Recharge heeft een aanzienlijk aandeel in Amsterdam en Utrecht, namelijk tussen de 20% en 40%. In Den Haag is Vattenfall een belangrijke speler met ongeveer de helft van de laadpalen, hoewel hun aanwezigheid in andere steden veel kleiner is. Uiteindelijk zal Vattenfall waarschijnlijk de markt domineren in Den Haag, aangezien alle laadpalen van Equans geleidelijk worden omgezet naar Vattenfall-palen.


Onze tips om toch voordelig te kunnen laden


Tip 1: Vergelijk de tarieven van laadpalen

Ondanks dat Rotterdam en Utrecht gemiddeld duurder zijn, is het toch mogelijk om in deze steden voordelig te laden door de tarieven van laadpalen te vergelijken. Soms is het al voldoende om je auto een paar meter verderop te parkeren en op te laden, bleek uit onderzoek van Keuze.nl naar de prijsverschillen per stad binnen een straal van 150 meter.

Tip 2: Gebruik de juiste laadpas bij de juiste laadpaal

Een geschikte laadpas hangt af van hoe vaak je laadt, het type laadpaal en de stad waarin je je bevindt. Op basis van de meest voorkomende laadpalen in de vier grote steden, zijn dit de beste laadpassen per stad:

  • Rotterdam: Eneco Laadpas en E-Flux
  • Amsterdam: Vattenfall InCharge en E-Flux
  • Utrecht: E-Flux
  • Den Haag: Vattenfall InCharge en E-Flux


De E-Flux laadpas is een handige pas die in alle steden goed van pas komt.

Dit onderzoek is uitgevoerd op basis van (openbare) data die we onder andere hebben verkregen via Tap Electric, E-Flux, Equans, TotalEnergies en de vier gemeentes.

Bron: Keuze.nl
Laadpas

Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team