Consumenten hebben veertien kalenderdagen bedenktijd bij het aanschaffen van een internet abonnement. Wat wordt daarmee bedoeld?
Vernieuwde wetgeving rondom internetaankopen
Sinds 13 juni 2014 is wetgeving rondom online aankopen verhoogd naar veertien kalenderdagen bedenktijd na het ontvangen van het product.
Door het aanpassen van de wetgeving is deze nu volgens de Europese norm. Deze verandering geldt voor een groot aantal online producten zoals internet abonnementen, gas en stroom abonnementen en telefoon abonnementen.
Uitzonderingen
Uitzonderingen op deze wetgeving zijn op maat gemaakte producten. Voor deze verandering had de consument zeven kalenderdagen bedenktijd.
Verschil (A)DSL en kabel
De handhaving van deze wet is verschillend bij ADSL en kabel providers. Bij de internet provider Ziggo gaat de bedenktijd in na het ontvangen van het product, dus na het ontvangen van de router. Dit betekent dat de bedenktijd feitelijk langer is bij deze provider. De bedenktijd bij de ADSL providers gaat in na het ontvangen van de schriftelijke bevestiging. Het ontvangen van deze bevestiging varieert van twee tot zeven dagen. Dit verschil tussen de internet providers is te verklaren omdat internet via de kabel sneller geleverd kan worden. De gemiddelde levertijd voor ADSL is vier weken.