Beste motorverzekering? Met dit advies kies je beter

Ga je een motorverzekering afsluiten? Wij zochten uit waarop je motorverzekeraars het beste kunt vergelijken. Ook vertellen we je welke verzekeraars extra interessant zijn om mee te nemen in je vergelijking voor toerrijders, sportieve rijders of woon-werk rijders.

Beste motorverzekering

Vergelijk motorverzekeringen altijd op deze twee aspecten

1. Dekking

De belangrijkste afweging die je moet maken is welke dekking je neemt. Bij een motorverzekering heb je deze keuzes:

  • WA-casco: alleen schade aan derden is gedekt
  • WA+: ook schade door eigen toedoen, vandalisme en diefstal zijn gedekt
  • All-risk: naast de WA+ voordelen is ook altijd de nieuwwaardegeling van toepassing


Welke dekking kies je in welke situatie?

  • WA-casco wanneer: je maar weinig motor rijdt en je motor meestal binnen gestald staat. Of als je een oud 'hok' hebt die weinig waard is.
  • WA+ is aan te raden wanneer: je vaak motor rijdt, grotere risico's neemt en 'm vaak buiten neerzet. Bij WA+ ben je tegen diefstal verzekerd.
  • All-risk raden we aan indien: je een relatief nieuwe motor bezit (tot ongeveer 5 jaar oud). Bij all-risk ben je ook verzekerd tegen schade die je zelf maakt (bijvoorbeeld als je valt).


Let wel op de premie bij all-risk, deze kan erg hoog zijn vergeleken met WA+. Weeg dus goed voor jezelf af of de dekking opweegt tegen de kosten.

2. Premiekosten

Extra belangrijk punt om motorverzekeraars op te vergelijken zijn natuurlijk de premiekosten. De beste motorverzekering is altijd een afweging tussen de beste prijs-kwaliteit verhouding.

💡 Dit is altijd van invloed op je motorverzekering premie:
  • Je adres - hier heb je helaas geen invloed op, maar het kan veel uitmaken voor de premie*
  • Je leeftijd - hoe jonger je bent, des te hoger de premie*
  • Hoogte eigen risico - hoe hoger het eigen risico, des te lager de premie
  • Schadevrije jaren - hoe meer jaren, des te groter de premiekorting
  • Type dekking - WA-casco is het goedkoopst, all-risk het duurste
  • Kortingen - VRO-, ledenkorting en winterstopkorting verlagen je premie


*Uit ons onderzoek naar de premieverschillen in motorverzekeringen blijkt dat jonge motorrijders fors duurder uit zijn en dat dezelfde dekkingen in hetzelfde postcodegebied soms wel tientallen euro's per maand duurder zijn.

Schadevrije jaren combineren

Schadevrije jaren wegen zwaar mee voor je premie, net als je leeftijd en postcode. Wat nieuwe motorrijders vaak niet weten is dat je weer bij 0 begint met het opbouwen van schadevrije jaren als je motor je tweede te verzekeren voertuig is. 

Heb je al een autoverzekering? Dan kan het slim zijn om deze te combineren met je motorverzekering bij dezelfde verzekeraar. Je ontvangt dan vaak dezelfde no-claim korting op je motorverzekering als je autoverzekering. Soms kan het flink schelen, maar check altijd ook een paar andere verzekeraars.


Andere voorwaarden om ook naar te kijken

Naast dat dekking en premie heel belangrijk zijn, vinden veel motorrijders de volgende punten ook belangrijk:

  • Hoogte eigen risico
  • Verzekerd bedrag helm, kleding en accessoires
  • Welke nieuwwaarderegeling
  • Hoe op slot zetten


Daarnaast kan het ook interessant zijn (in specifieke gevallen) om te kijken naar de volgende polisvoorwaarden:

  • VRO-korting
  • Winterstopkorting
  • Dagverzekering voor op het circuit
  • Rechtsbijstand dekking
💡 Ben je een toerrijder?
Let dan vooral op welke verzekeraars voordeliger zijn wanneer je veel kilometers per jaar rijdt. Ook heb je waarschijnlijk meer spullen bij je, waardoor het verstandig is om te kijken naar verzekeraars met een goede dekking voor helm, kleding en accessoires.
💡 Ben je een sportieve rijder?
Let dan vooral op verzekeraars die een goede dekking hebben voor je helm, kleding en accessoires. Met een sportieve rijstijl loopt je meer risico op schade aan je spullen. Wil je daarnaast ook wel eens op het circuit gaan rijden? Dan heb je daar een aparte dagverzekering voor nodig anders ben je niet verzekerd.
💡 Rijd je voornamelijk voor woon-werk verkeer?
Let dan vooral op verzekeraars die niet te moeilijk doen over het op slot zetten van je motor, als je 'm dagelijks van en op het slot moet zetten. Ook kan het slim zijn om verzekeraars te vergelijken op hun rechtsbijstanddekking als je veel in de file rijdt. Het risico op schade is hiermee groter.

Eigen risico

Een gebruikelijk eigen risico voor een motorverzekering is € 150 tot € 250,- per schadegeval. Wil je helemaal geen eigen risico of een lagere premie door een hoger eigen risico te nemen, dan is het interessant om te kijken bij welke verzekeraars je het eigen risico (optioneel) kunt aanpassen, tot wel € 1200,- per schadegeval.

Het eigen risico op een motorverzekering is het meest flexibel bij de volgende verzekeraars:


Het minst flexibel zijn: Inshared, MotorPort No Risk en Unigarant. Zij hebben allederie een niet aanpasbaar standaard eigen risico van € 150,- per schadegeval.

De ANWB is de enige verzekeraar die we tegenkwamen met een standaard niet aanpasbaar eigen risico van € 0,-.


Verzekerd bedrag helm, kleding en accessoires

Heb je een duur motorpak, premium helm, of heb je extra waardevolle accessoires op je motor (zoals handvatverwarming of navigatie)? Dan zijn de volgende verzekeraars het meest interessant vanwege de (optioneel) hoge vergoedingen bij schade tot € 3000,-, of zelfs onbeperkte dekking:


De standaard laagste dekking zonder uitbreidingsopties kwamen we tegen bij: Inshared, Univé en OHRA. Zij verzekeren standaard kleding en helm tot € 1000,- en accessoires tot € 500,- per schadegeval.


Nieuwwaarderegeling

Heb je een gloednieuwe motor, of dure tweedehands? Dan wil je extra letten op de nieuwwaarderegeling van verzekeraars bij total loss of diefstal.

De volgende verzekeraars hanteren standaard de langste nieuwwaarderegeling van 3 jaar bij Allrisk en soms al vanaf WA+ (let wel op de cataloguswaarde):


De kortste nieuwwaarderegeling, of beperkt tot Allrisk kwamen we tegen bij Inshared, ANWB en Unigarant.


Op slot zetten

Wil je een motorverzekeraar die minder strenge eisen stelt aan het op slot zetten van je motor zodra je 'm buitenshuis onbeheerd achterlaat?

Bij de volgende verzekeraars hoeft je motor niet 'nagelvast' te staan met een ketting aan de grond of muur:


Minder interessant zijn in dit geval Inshared en ZEKUR, in hun polisvoorwaarden staat expliciet dat je motor wél verankerd moet staan.

Belangrijk om te weten is dat iedere verzekeraar een ART-4 gecertificeerd slot verplicht stelt. Je zal 'm dus op zijn minst altijd op slot moeten zetten.


VRO-korting

Heb je recent een VRO (voortgezette rijdersopleiding) gedaan op de motor? Dan kun je bij sommige verzekeraars korting krijgen op je premie.

Op dit moment kun je alleen 10% korting krijgen bij een verzekering van Allianz of 15% bij ASR, wanneer je deze verzekering afsluit via de KNMV.


Winterstopkorting

Rijd je helemaal niet in de winterperiode? Dan kan het slim zijn om gebruik te maken van een zogenaamde 'winterstopkorting'. De volgende verzekeraars geven een directe korting van 10% op de premie in de periode van (medio) december tot (en met) maart:

  • ANWB
  • ASR (via KNMV)
  • MotorPort No Risk
  • Allianz (via KNMV)


Onderstaande verzekeraars geven ook korting doordat je bij hen tijdelijk je Allrisk of WA+ dekking kan omzetten naar een WA-casco polis met de laagste premie.


Bij Univé werken ze niet met een winterstop, maar zit de korting al verrekend in de maandpremie.

Belangrijk om te weten is dat je bij geen enkele verzekeraar tijdens de winterstop bent verzekerd voor schade of diefstal als je tóch gaat rijden. Hoe mooi het weer in maart soms al kan zijn: je moet je fiets toch echt laten staan.


Dagverzekering voor op het circuit

Lijkt het je leuk om op het circuit te rijden? Uit onze rondgang onder de polisvoorwaarden van verzekeraars blijkt dat geen enkele grote motorverzekeraar schade dekt als gevolg van rijden op het circuit.

Waar je je wel als enige (aanvullend) kunt laten verzekeren op het circuit zijn:

  • KNMV
  • MAG (motorrijdersactiegroep)


Je bent bij deze verzekeraars alleen gedekt voor het volgen van trainingen en cursussen op het circuit onder leiding van een ervaren instructeur. Vrij rijden op het circuit is dus bij geen enkele verzekeraar toegestaan.

Goed om te weten is ook dat je in ieder geval bij een verzekering van MAG te maken krijgt met een verhoogd eigen risico op het circuit van € 500,-.


Rechtsbijstand dekking

Bij geen enkele motorverzekeraar zit rechtsbijstand standaard in de basisdekking. Je kunt dit als aanvullende dekking erbij nemen bij alle verzekeraars.

Bedenk goed wat bij je rijstijl past en welke risico's je wel en niet kunt nemen. En kies daar je verzekering op uit.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een vrij nieuwe motor. Ik heb daarom een all-risk verzekering gekozen, zodat ik geen enorme schade heb mocht ik onderuit gaan.


Twijfel je tot slot? Laat je bij dan altijd goed informeren door de verzekeraar en controleer de polisvoorwaarden.



Onderzoeksaanpak:

  • Aantal onderzoeksuren: 7
  • Vergeleken verzekeraars: ANWB, KNMV (Allianz, ASR en Unigarant), MAG, Centraal Beheer, Univé, OHRA, Nationale Nederlanden, Motorport No Risk, OHRA, FBTO, Inshared en ZEKUR. (Combimotors is als tussenpartij van andere verzekeraars niet meegenomen).