Peugeot e-208 accu & laden
Kies je voor elektrisch rijden, dan is de accu vaak een beslissend onderdeel. Wat heeft de e-208 te bieden als het om de accu gaat?
Op de accu scoort de Peugeot e-208 goed in vergelijking met andere private lease auto's binnen hetzelfde segment.
De e-208 wordt geleverd met een 50 kW accu. Daarvan is ongeveer 45 kW 'bruikbaar' om op te rijden. Op basis van fabriekstests (WLTP) heeft dit model een actieradius van 360 km.
Dit is natuurlijk gemeten in ideale omstandigheden. In de praktijk, onder diverse weersomstandigheden op basis van gebruikservaring haal je ongeveer 270 km op een volle accu (behalve in de winter).
Dat is niet slecht als je dit vergelijkt met andere elektrische modellen in dit segment. Zoals de Opel Corsa-e, een andere kleine middenklasse auto die je ook kunt private leasen.
De vergelijkbare Renault Mégane, haalt in de in praktijk minder kilometers op een volle accu, namelijk 225 km. De drie auto's zijn naast elkaar gezet op basis van hun praktisch actieradius.
Model | Actieradius WLTP | Actieradius praktijk |
---|
Peugeot e-208 | 360 km | 270 km |
Opel Corsa-e | 330 km | 248 km |
Renault Mégane | 300 km | 225 km |
Bron: whattherange.com
Naast de accugrootte zit het met de laadtijd van de Peugeot e-208 ook goed. Hierin is de e-208 niet langzamer dan vergelijkbare modellen.
Snelladen kan met 471 km/h bij een laadvermogen van ongeveer 101 kW. Dat betekent dat je de e-208 binnen ongeveer 30 minuten voor 80% hebt opgeladen.
Heb je minder tijd? Dan kun je de Peugeot e-208 met 100 km bijladen in 10 tot 20 minuten. Dat zit wel goed dus.
Gewoon laden aan de openbare laadpaal gaat met een laadsnelheid van ongeveer 59 km/h en een laadvermogen van 11 kW. Binnen zo’n 5 uur heb je een volle accu.
De Peugeot e-208 thuisladen gaat iets sneller dan laden aan de publieke laadpaal, met 83 km/h. Maar op dit moment is (volledig) thuisladen niet per se voordeliger vanwege de hoge kWh prijs.
Vaak ben je met het gebruiken van verschillende laadpassen in combinatie met thuisladen goedkoper uit.
Hoe zuinig rijdt de e-208 in vergelijking met de andere private lease EV's binnen dit segment? Het verbruik van de e-208 is gemiddeld te noemen met 17,6 kWh per 100 km. Dit is vergelijkbaar met de Renault Mégane, maar minder dan de Opel Corsa-e.
Model | Gem. praktijkverbruik |
---|
Peugeot e-208 | 17,6 kWh per 100 km |
Renault Mégane | 16,9 kWh per 100 km |
Opel Corsa-e | 19,2 kWh per 100 km |
Het gemiddelde verbruik zul je ook merken in de bescheiden laadkosten. Publiek laden met de Peugeot e-208 kost gemiddeld € 5,53 per 100 km, blijkt uit ervaring van vele gebruikers.
Voor snelladen, afhankelijk van de locatie en pas, betaal je gemiddeld € 11,06 per 100 km.
In vergelijking met de andere modellen zijn de laadkosten van de e-208 iets lager in dit private lease segment.
Model | Gem. kosten openbaar laden | Gem. kosten snelladen |
---|
Peugeot e-208 | € 5,53 per 100 km | € 11,06 per 100 km |
Opel Corsa-e | € 5,53 per 100 km | € 11,06 per 100 km |
Renault Mégane | € 5,60 per 100 km | € 11,20 per 100 km |
Bron: ev-database.nl
Zoals voor alle elektrische private lease auto’s geldt, hangt de prijs per km in belangrijke mate af van welke laadpas en welke laadpaal je gebruikt.
Ik raad je aan van tevoren uit te zoeken bij welke laadpalen je het goedkoopste kunt laden op jouw (gangbare) routes. Laden met de juiste laadpas(sen) bespaart je zo'n 30% op je laadkosten (!) blijkt uit ons onderzoek in samenwerking met laadpas.net.